ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Bannink’s beste, m.m.v. Bert van der Brink (piano), Ruud Ouwehand (bas), Sebastian Netta (drums) en Linda Vink (zang). Programma: een selectie van composities van Harry Bannink/ teksten van Annie M.G. Schmidt en Willem Wilmink

Ook deze vrijdagavond zou -net als vorige week- vrijwel tekstloos verlopen zijn, hoewel dat niet verwonderlijk is voor een instrumentaal trio. Banninks muziek is sterk genoeg om ook zonder tekst te overtuigen, maar toch kriebelde het bij het trio. Een zanger moest er toch komen, dus gelijk werd gedacht aan Marijn Ouwehand. Deze werd echter ziek, dus te elfder ure moest er naar vervanging gezocht worden. De keuze viel op de -voor Torbezoekers onbekende- zangeres Linda Vink. Haar biografie liegt er niet om: “In juni 2017 behaalde zij haar Bachelor of Music Cum Laude met hoogste normering. Zij vervolgde haar studie met een masteropleiding Klassiek Zang, tevens op het HKU Utrechts Conservatorium. Waarbij zij specialiseerde zich in opera en muziektheater. Naast zang, richt Linda zich ook op het acteervak.”

Dat laatste was zeer goed waar te nemen, want alleen al haar mimiek sprak boekdelen. Zeer expressief en vol inlevingsvermogen vertolkte zij teksten van ijzersterke en kippenvel-opwekkende composities als Zeur niet, Het is over en De laatste dans (dansen op een vulkaan), maar ook Op een mooie Pinksterdag, Muis in de supermarkt, Samen met één vrijer, Nico Meier en Vissen werden door haar interpretatie een feestje. En dan te bedenken dat ze pas een dag van tevoren werd gevraagd voor deze megaklus: hulde!

Dan nog veel lof voor de instrumentalisten. De subtiel drummende Sebastian Netta, veelal “gewapend” met brushes, de huisbassist Ruud Ouwehand, die altijd weer een interessant nieuw muzikaal verhaal uit zijn contrabas weet te toveren en dan -lest best- het genie op de 88 toetsen Bert van der Brink (voor het laatst op dit podium alweer ruim zeven jaren geleden!) Ter plekke kan de man van toonsoort wisselen, zijn muzikale humor kent geen grenzen en swingen dat hij doet…!

Kortom: het was weer op en top genieten, met pretoogjes en vol van zoete herinneringen aan muziek uit jeugdseries en musicals, met teksten die vaak nog beangstigend actueel zijn.

Foto van: Koen Edeling
Gezien op: 19 januari 2024