ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door New Sound Jazz Machine (NSJM), o.l.v. Joris Bolhaar. Programma: presentatie Kerstcd "Jingle Bells Jazz Machine" en recenter werk, alles gearrangeerd door Joris Bolhaar

Het is de piek op de boom van het oude jaar: het kerstconcert van NSJM, geleid door en tevens van arrangementen voorzien door Joris Bolhaar. Geen blokfluiten deze keer, maar wel af en toe een dwarsfluit, euphonium, (bas)klarinetten en uiteraard de stralende vocale bijdragen van Nadia Bolhaar.

De -dankzij fundraising tot stand gekomen- Kerstcd Jingle Bells Jazz Machine werd op deze avond gepresenteerd, maar Joris heeft niet stilgezeten, want na de opname zijn er nog composities ontstaan, zoals De Herdertjes lagen bij Nachte (geschreven op 6 december, in tango- en bolero- feel én nota bene in mineur!) en Rudolph the Red Nosed Reindeer (“niet zoals u gewend bent, maar dat bent u al van ons gewend”, aldus Bolhaar). Het werd een smartelijke blues, die Nadia vanuit haar tenen liet komen. Eveneens ontbrekend op cd, maar hier wel live uitgevoerd: It's the Most Wonderful Time, hier omgebouwd van drie- naar vierkwarts, The First Noël, Hark the Herald Angels (in New Orleans-stijl, met een complete choreografie van zittend en staand spelen) en Midden in de Winternacht, een funk ballad voor combo met alle ruimte voor percussie én drums.

Wél op cd -en dus een schrale troost voor diegenen die te laat waren met reserveren voor deze avond- waren: Driving Home For Christmas (nu met Joris op basgitaar, in plaats van contrabas), Leroy Andersons Sleighride, Let it Snow, in een duet van Nadia en Luc -overigens beter bij Nadia’s stemregister passend-, Nu Zijt Wellekome, als jazzwaltz, God Rest Ye Merry Gentlemen, in zeer opmerkelijke ska-stijl en Christmas Time is Here, zonder parodie: een gevoelige ballad en dito gezongen. Als “bonustracks” mogen worden beschouwd: It’s beginning to look a lot like Christmas, We three kings of Oriënt are, Stille nacht en Have yourself a merry little Christmas. Deze werden vrijdagavond niet uitgevoerd, maar staan wél op de cd.

Wat kunnen we volgend jaar nog verwachten van deze meesterarrangeur? Welke kerstkrakers kan Bolhaar nog op de hak nemen? Humor in muziek is alleen dán leuk, wanneer het perfect wordt uitgevoerd, hoorde ik ooit een leraar aan het Twents Conservatorium beweren. Daar was hier, zonder enige uitzondering, sprake van. Jammer alleen, dat we Gerlo Hesselink na dit concert bij de NSJM gaan missen. Gelukkig blijft hij nog spelen in een handvol andere bigbands, dus trouwe Tor-bezoekers zullen hem nog regelmatig kunnen bewonderen.

Gezien op: 22 december 2023

vandaag 1

gisteren 362