OOTMARSUM, N.H. Kerk, Paaszaterdagmiddag. Uitvoering van Stabat Mater van Haydn door Camerata Vocalis, Camerata Amsterdam en solisten (o.l.v. Jeroen Weierink). Solisten: Josefien Stoppelenburg (sopraan), Charlotte Stoppelenburg (alt), Alex Vermeulen (tenor) en Jonathon Adams (bas).
Voor de vijfde keer klonk in de Ootmarsumse N.H. Kerk op Paaszaterdagmiddag een Stabat Mater, maar voor het eerst in de toonzetting van Joseph Haydn. Met Camerata Amsterdam waren de trouwe bezoekers al goed bekend, ook de twee vrouwelijke solisten hadden al vaker Ootmarsum aangedaan; nieuw in deze gewijde ruimte was echter de verschijning van het koor Camerata Vocalis. Op weg naar Ootmarsum had ik een cd-opname uit 1990 van Trevor Pinnock's English Concert gedraaid, om in de juiste stemming te komen. De uitvoering van deze middag kon de vergelijking met deze opname met gemak doorstaan.
Wat stond hier een prachtig twintigtal vocalisten te zingen, met veel gevoel voor het aanbrengen van nuances. De kwaliteit van dit koor werd nog eens onderstreept doordat alle vier solisten hiervan deel uitmaakten. Zo stapte als eerste tenor Alex Vermeulen uit het koor om samen met de rest van Camerata Vocalis het hoofdthema (Stabat Mater) te zingen, op wonderschone wijze. Vervolgens kwam de alt Charlotte Stoppelenburg naar voren, die de mezzosopraan partij voor haar rekening nam. Zij beschikt over een krachtige stem met een diepe, donkere kleur. Na een gedeelte door alleen het koor (Quis es homo) -al stond dit niet zo op de voorkant van het programmablad vermeld- trad Charlottes zus Josefien Stoppelenburg voor het voetlicht en haar Quis non posset klonk engelachtig mooi. Haar heldere stemgeluid klonk als een klok. De laatste solist die uit de gelederen van Camerata Vocalis stapte was de bas Jonathon Adams, die een imposant geluid voortbracht en veel aandacht toonde voor dictie. Zijn Flammis oci ("door de vlammen van de hel") was om bang van te worden.
Niet in de laatste plaats geldt ook veel lof voor het uitstekende spel van het orkest, Camerata Amsterdam, dat het koor en de solisten opzweepte tot grote artistieke hoogte. Een prestatie van dit formaat had echter niet gekund zonder de niet aflatende inzet van de grote muzikale regisseur van deze middag: de oud- Ootmarsummer Jeroen Weierink. Met muziek die de toehoorder regelmatig naar de keel greep, offreerde hij ook deze keer aan de kerkvullende luisteraars de ideale voorbereiding op weg naar het Paasfeest.
Gezien op: 4 april 2015
Geschreven door: Koen Edeling