ALMELO - ‘Pool meets Van Dis’, luidt de titel van een ontmoeting tussen de auteurs Adriaan van Dis en Mirjam Pool in Almelo. De literaire bijeenkomst in de Bibliotheek Almelo op zondag 28 november heeft een bijzondere voorgeschiedenis.

Dat begon afgelopen voorjaar met een vergissing van Adriaan van Dis in het tv-programma Op1. Hij prees Stella Braam als auteur van het boek ‘Alle dagen schuld’. De werkelijke schrijfster van het boek is de Almelose Mirjam Pool. Zij reageerde direct via Twitter op de faux pas van Van Dis. ‘Heel tof dat Adriaan van Dis ‘Alle dagen schuld’, over armoede in Nederland aanbeveelt... Hij maakt alleen wel een vergissing: ik schreef het..’

Dat leidde weer tot een uitnodigende tweet van Bibliotheek Almelo. ‘Dan nodigen wij Adriaan van Dis en Mirjam Pool van harte uit om in november tijdens Nederland Leest over beide boeken te praten.’ Daarmee werd tevens gedoeld op de roman ‘De Wandelaar’, van Van Dis. De éminence grise van het Nederlandse schrijversgilde bood excuses aan en ging op de uitnodiging in.

„Een domme vergissing. Excuses. Soms trekt het geheugen een verkeerd laatje open. Natuurlijk neem ik de handschoen op in Almelo. Pool meets Dis. Haar boek maakte destijds grote indruk”, aldus Van Dis. Mirjam Pool toonde zich op haar beurt bijzonder verguld. Ze verheugt zich om met de gelauwerde schrijver in gesprek te gaan. Over haar boek en andere belangrijke zaken des levens.

Zo treffen beide schrijvers elkaar op zondag 28 november, om 15.00 uur, in de leeszaal aan Het Baken. Ze worden geïnterviewd door journalist en columnist Theo Hakkert. Toegang 7,50 euro. Vooraf aanmelden bij de balie van de bieb of via bibliotheekalmelo.nl

vandaag 58

gisteren 137

deze week 759