ENSCHEDE - De wereld veroveren. Leven van de muziek en niets anders doen dan dat. Voor broers Sem, Kenneth en Luke Christoffel en ‘broeder’ Joey Bolan komt er met hun nieuwe band The Bad Desires een jongensdroom uit. Samen op het podium. De muzikale cirkel is eindelijk rond.

Om maar even direct een cliché uit de wereld te helpen: The Bad Desires is geen 50’s-indo-rockband. Noem het popmuziek in een alternatief jasje, leggen de Enschedese bandleden uit. Ze willen op niemand lijken, gaan voor een unieke, zelf ontwikkelde sound. Op de bank zitten Sem, Kenneth en Luke. Drie broers met verschillende karakters maar wel met een gezamenlijk doel voor ogen: leven van de muziek. „Joey is onze vierde broer”, benadrukt Sem. „Vanaf dag 1 voelde het direct als familie.”

The Road Home, Ten Times A Million, Vandenberg’s MoonKings, The Tommycats, Joey’s Midnight Club, de muzikale cv’s van de mannen laten zien dat ze geen groentjes zijn in de muziekindustrie. Bijna allemaal hebben ze internationaal getourd en ontwikkelden ze zich - soms samen en soms los van elkaar - in een andere band. Tot corona kwam. „Ineens kon niemand meer optreden‘’, vertelt gitarist Kenneth. „We konden onze creativiteit nergens meer kwijt. Daarnaast onderging onze vader meerdere operaties, waardoor wij elkaar automatisch vaker opzochten.” Sem: „We hebben wel vaker samen in een band gezeten, maar nooit met z’n drieën tegelijk. Op een of andere manier liepen we elkaar altijd net mis.‘

De broers groeiden op in de Helmerhoek met een Indische vader en een Nederlandse moeder. Thuis draaide altijd alles om eten en muziek. „We zaten alle drie al vroeg op de muziekschool en waren bloedje fanatiek”, vertelt Luke, drummer van de band. „Andere jongens gingen voetballen, wij waren aan het oefenen. Onze droomwereld was destijds heel groot, maar onze wereld best klein.” „Weet je wat het mooie is?‘’, zegt Sem op zijn beurt. „Je brood verdienen met muziek is een groot risico. Toch hebben onze ouders dit altijd gestimuleerd. Nooit zeiden ze: neem eens een normale baan.” Dat ze nu niet meer hoeven te kiezen bij welk optreden ze gaan kijken, noemen de broers lachend een groot voordeel.

Om de band compleet te maken, haalden ze begin dit jaar zanger Joey Bolan erbij. Kenneth: „We kenden hem al veel langer. Toen Joey een jaar of 14 was, stond-ie weleens in het publiek bij een optreden van Sem. Hij leek op hem. Een supergetalenteerde jongen met dezelfde droom als wij.” De vier zitten momenteel middenin in het schrijfproces. Er liggen al zo’n tien nummers op de plank en voor de eerste single duiken ze in november de studio in. Inspiratie halen ze uit alles wat er om hen heen gebeurt. „Misschien cliché”, zegt Sem. „Maar muziek is een manier van uiten. Ik wil dat mensen iets voelen bij onze nummers, dat het een soort herkenbaarheid oproept.”

De band hoopt aan de vooravond te staan van iets groots. „Alles valt nu op z’n plek”, stelt Luke. „We gaan er voor de volle 100 procent voor. Muziek is altijd de main focus geweest, en we willen dit de rest van ons leven blijven doen.” Of internationaal doorbreken niet iets te ambitieus is? „Nee”, klinkt het vastberaden. „Je moet groot durven dromen. En we weten dat het mogelijk is.”

vandaag 58

gisteren 137

deze week 759