HENGELO- Het is een prestigieuze tentoonstelling met vele inzenders uit de hele wereld en een scherpe selectie. Maar de Hengelose natuurschilder Jan Wessels is er weer bij met een schilderij. Voor de tiende keer is een werk van hem uitgekozen voor de expositie Birds in art.

Het Leigh Yawkey Woodson Art Museum in de stad Wausau, 400 kilometer boven Chicago, organiseert jaarlijks een expositie over vogels. Het is een befaamd evenement dat natuurschilders uit de hele wereld trekt. Dit jaar kwamen er ruim 900 inzendingen binnen. De selectiecommissie pikte er tachtig uit, die straks op de tentoonstelling zijn te zien.

Waaronder een werk van Jan Wessels. Een schilderij van een kerkuil, met afmetingen van 50 bij 65 centimeter. Hij penseelde het tafereel twee jaar geleden, waarbij hij twee foto’s uit zijn uitgebreide archief combineerde. De achtergrond is een slooppand in Oele, een foto die hij jaren geleden maakte.

Het is een persoonlijk jubileum: voor de tiende keer komt er een schilderij van Wessels in het museum in Wisconsin te hangen. In 1998 werd zijn eerste werk geselecteerd: Bathing Time, oftewel Zandbadende Patrijzen. „Ik hoorde van collega’s over die tentoonstelling. Toen dacht ik: dat ga ik ook eens proberen.” Hij stuurt sindsdien jaarlijks werk op, maar scoren doet hij niet altijd. „Het is altijd spannend: ben ik erbij of niet? En dat laatste gebeurt vaker.”

Het is meer dan een kwestie van simpel een foto mailen – vroeger waren dat dia’s - van het vogelschilderij, ten behoeve van de selectie. Was dat maar zo. „Het is een heel gedoe, alles is dichtgetimmerd met formulieren, want ze zijn daar heel streng.” Hij heeft wel eens getwijfeld of-ie weer zou meedoen. Gooide hij kop-of-munt. Resultaat: Wessels stuurde een inzending in van haan Lucky Joris. En die werd toegelaten.

Vorige maand kreeg hij weer bericht uit Wisconsin: z’n kerkuil doet mee. En nu volgt nog meer ‘gedoe.’ „Ik moet een kist op maat laten maken voor het transport, met een speciaal voorgeschreven houtsoort. Zelfs de schroeven moeten een bepaalde dikte hebben: verzekeringsvoorschrift.” Hij draait daarbij zelf op voor de fabricagekosten, het museum betaalt het transport. „Maar goed, de expositie is in september, ik heb nog even de tijd.”

Alle deelnemende kunstenaars worden uitgenodigd om de opening van de tentoonstelling op 8 september bij te wonen. De Hengelose kunstschilder is er vier keer geweest. „Er staat je dan een heel druk programma te wachten, waarbij je stevig wordt verwend. En je ontmoet er collega’s uit de hele wereld. Ja, dan praten we veel over schilderen, natuurlijk.” Wessels knoopte er wel eens een reis door Amerikaanse natuurparken aan vast. Gevolg: nóg meer foto’s voor zijn toch al niet kleine archief...

Hij denkt niet dat hij in september weer gaat, want zo’n trip hakt er financieel nogal in. Kunstenaars worden weliswaar drie dagen op kosten van het museum in Wisconsin ondergebracht maar de rest, zoals de vliegreis en het verdere verblijf, is voor eigen rekening. Jan Wessels, 76, zal het niet zo missen, hij is al druk genoeg. Hij heeft altijd een paar schilderijen onderhanden. „En ik heb nog zoveel ideeën, maar de tijd zit me op de hielen…”

vandaag 48

gisteren 106

deze week 48