DEVENTER- De Deventer Schouwburg begint komende maand met de kaartverkoop voor de voorstellingen van het nieuwe theaterseizoen. Mensen kunnen voorlopig alleen kaartjes kopen voor voorstellingen die in de laatste maanden van dit jaar staan geprogrammeerd. De verkoop voor acts in 2022 begint later dit jaar. ,,Vanwege de onzekerheden rond corona spreiden we de kaartverkoop. De kans bestaat dat we dat zo blijven doen als alles weer normaal is.”

Door de kaartverkoop te spreiden, wil het theater een omslachtige operatie met annuleringen en terugbetalingen aan het publiek voorkomen. ,,We weten niet of er later dit jaar of in de winter nog een coronagolf komt en wat dan de consequenties zijn voor het bezoek aan de schouwburg. Stel dat er dan minder mag”, zegt hoofd programmering Ischa Arnoldus.

De schouwburg heeft daarom besloten om vanaf 4 september de verkoop te starten voor alleen voorstellingen die staan geprogrammeerd tot en met december. De verkoop voor voorstellingen van de tweede helft van het seizoen begint later.

Arnoldus sluit niet uit dat die werkwijze met ‘geknipte verkoop’ een blijvertje wordt na corona. ,,Het biedt ook voordelen. We kunnen actueler programmeren. Bovendien merken we dat mensen door corona en de onzekerheden wat minder ver vooruitkijken en boeken. Wellicht blijft die houding ook als alles weer normaal is. Dat zou dan ook pleiten voor het spreiden van de verkoop. In plaats van dat we - zoals gewend - in september starten met de verkoop voor het héle seizoen.” Voordeel is volgens haar ook dat publiek weet dat een gekocht kaartje vrijwel zeker betekent dat een optreden ook te zien is.

Door de coronamaatregelen kan de schouwburg tot in ieder geval 1 november slechts twee derde van de capaciteit verkopen, zodat de anderhalvemetermaatregel kan worden losgelaten. Dat betekent voor de grote zaal dat van de 750 plekken 500 bezoekers per voorstelling welkom zijn. Voor de kleine zaal geldt voorlopig een maximale capaciteit van 130 bezoekers (197 normaal). Een coronatoegangsbewijs is uiteraard nodig.

Arnoldus is tevreden over de programmering. Volgens haar staan artiesten te trappelen nadat corona de vorige theaterseizoenen voor een flink deel lamlegde. ,,We hebben nu meer grote namen in een seizoen kunnen boeken dan normaal.”

Onder anderen Herman van Veen, Simone Kleinsma, Ali B. en Dolf Jansen doen Deventer aan. In de programmering staan ook gezelschappen als Toneelgroep Oostpool, Nederlands Kamerkoor, Introdans, Nederlandse Reisopera en het Nieuw Utrechts Toneel. Voor gezinnen met kinderen zijn er bijvoorbeeld Juf Roos gaat op avontuur, De Waanzinnige Boomhut van 52 Verdiepingen van Meneer Monster of De grote red je reet show van Maas Theater & Dans.

In de decembermaand staan er optredens in kerst- en feestmaandsferen: Charkov City Opera & Ballet met ‘de Notenkraker’, The African Mama’s met ‘Winter under the African skies’ en de cultmusical ‘Rocky Horror Show’.

Meer informatie over de programmering staat op de website van de schouwburg.

De kaartverkoop start op zaterdag 4 september om 10.00 uur. Vrienden van de Deventer Schouwburg kunnen vanaf donderdag 2 september kaarten kopen.

vandaag 108