HENGELO - Hij drumt mee op populaire platen, sluit aan bij bekende artiesten, daagt volgers uit nummers te raden en speelt in op de trends: Hengeloër Rens Bult (19) timmert flink aan de weg op de socialmedia-app TikTok. Hij heeft inmiddels ruim 25.000 volgers en zijn video’s worden honderdduizenden keren bekeken.

Dat zijn video’s zo populair zouden zijn, had hij ook niet gedacht toen hij zich acht maanden geleden aanmeldde bij het platform. „Ik ben begonnen met het plaatsen van video’s op Instagram”, zo vertelt de Hengeloër. „Daar kreeg ik al heel veel leuke reacties. Een vriend adviseerde me daarom om de beelden ook op TikTok te zetten. Dat gaat echt geweldig. Blijkbaar vinden heel veel mensen het leuk om mijn video’s te bekijken.”

De Hengeloër begon met drummen toen hij pas acht jaar oud was. Dat het drumstel zijn ‘muziekinstrument’ van keuze was, kwam niet geheel uit de lucht vallen. Ferry Bult, de drummer van de Twentse band ENorm, is namelijk zijn oom. „Ik wist daardoor al vroeg wat drummen was en het geluid sprak mij direct erg aan. Als kind vond ik het ook leuk om op dingen te slaan, dus de keuze was snel gemaakt.”

Het was nog wel even zoeken naar een muziekschool waar hij terecht kon. „Ik was eigenlijk te jong, zo werd mij een aantal keer verteld. Gelukkig was ik welkom bij Muziekschool De Tambourijn in Borne.” De achtjarige Rens bleek al snel over een goed gevoel voor ritme te beschikken en leerde snel. „Ik speelde in de tijd iedere dag wel op de drums.”

In de jaren daarna kreeg hij alle mogelijkheden zich als drummer te ontwikkelen. Soms tot afgrijzen van de buren. Als tiener waren er echter veel afleidingen waardoor het enthousiasme wat afnam. „Toen ik zo’n twee jaar geleden de film Bohemian Rhapsody zag, kwam het gevoel weer helemaal terug. Ik werd opnieuw verliefd op de drums en ontdekte de muziek van onder anderen Led Zeppelin, Nirvana, Queen en ACDC. De wereld van rock ging voor me open.” Ik werd opnieuw verliefd op de drums en ontdekte de muziek van onder anderen Led Zeppelin, Nirvana, Queen en ACDC. De wereld van rock ging voor me open.

De motivatie en het plezier is sinds zijn entree op TikTok nog verder gegroeid. Ook mede door enkele opvallende successen. Zo plaatste Jonathan Moffett, de drummer van Michael Jackson, een video waar hij instemmend toekijkt hoe Rens het nummer Smooth Criminal begeleidt op de drums. Rens: „Zijn handelsmerk is het achteruit slaan op de bekkens die achter hem staan opgesteld. Dat deed ik in de video ook.” ‘Love the back crashes!’, was het commentaar van Moffett.

Op 13 juli werd een van de drumsessies van Rens gedraaid op de radiozender 3FM. De Hengeloër werd geroemd voor zijn toevoeging aan het nummer Hyperventilatie van Antoon: ‘Dat klinkt zo lekker!’ Rens: „Dat nummer heeft wel met de computer toegevoegde drums, maar ik heb daar een schepje bovenop gedaan. Het is eigenlijk ook het leukste om de drums toe te voegen aan iets waar ze niet of nauwelijks in voorkomen. Op die manier creëer je echt een nieuw geluid.”

„En ook in de nabije toekomst liggen er mooie uitdagingen in het verschiet. Zo is Rens uitgenodigd voor een drumfestival door Koen Herfst, drummer die samenwerkt met onder anderen Armin van Buuren. „Hij heeft dit ‘Herfstfest’ in Den Haag zelf opgezet en mij gevraagd een clinic te verzorgen. Daar hoefde ik natuurlijk geen seconde over na te denken. Hoe gaaf is dat?”

Zelf hoopt Rens zijn groep volgers op TikTok van ruim 25.000 verder uit te bouwen. En dat is niet zo eenvoudig. Voor enkele honderden nieuwe volgers moet een video zeker een half miljoen keer bekeken worden. „Ik blijf gewoon met heel veel plezier de video’s maken zoals ik nu ook doe. Ik zoek nummers uit waarvan ik denk dat ik daar iets aan kan toevoegen. Daarnaast speel ik in op de trends , doe ik af en toe verzoekjes en ga ik door met ‘guess the song’, waarbij ik iets drum en de volgers moeten raden welk nummer het is.”

Ook wil de Hengeloër graag een eigen bandje oprichten. Het liefst met leden die wonen of studeren in de buurt van Groningen. „De video’s neem ik allemaal op in een klein kamertje in Hengelo, maar het grootste deel van de week ben ik in Groningen waar ik ‘International Business’ studeer. In Hengelo maakte ik al deel uit van een bandje maar die viel uit elkaar doordat de leden allemaal gingen studeren. Maar hierdoor heb ik wel ontdekt dat het ook heel leuk is om eigen materiaal te maken. Geïnteresseerden kunnen zich dan ook bij mij melden.”

Op TikTok staan inmiddels tientallen video’s waarin Rens te zien is. Hij is te volgen via drummer.rens

vandaag 108

gisteren 98