HOLTEN- Gehuwd met zijn tuba is Gerhard Voordes (78) uit Holten nog net niet, maar zijn liefde voor het blaasinstrument en de Holtense Muziekvereniging gaat diep. Zo diep, dat hij al 70 jaar lang lid is van de club. Hij kreeg er een gouden onderscheiding voor. ,,Ik stop pas als zij het zeggen”, zegt Voordes met een glimlach.

Als zijn moeder geen migraine had gehad, was Gerhard Voordes misschien wel nooit met muziek in aanraking gekomen. ,,Ze zei ‘ga maar naar Hendrik van Oolbekk’n, muziek maken’. Dan was ze even van ons af.’’ Voordes moet lachen. ,,Ik was 8 jaar. Vormde samen met mijn vriendjes Wim van Geenhuizen en Frits Oosterkamp meteen een bandje.’’

Oftewel: ze gingen samen lessen bij Henk. Talent had hij niet echt. Een snelle leerling was hij ook niet. ,,Oh nee, ik heb heel wat moeten blazen. Heb ook alle blaasinstrumenten die je in een orkest kunt bedenken wel gehad. Had je een bepaald stuk in een boekje af, dan mocht je meedoen met het grote orkest. Zat ik tussen oude rotten Jan van de Kerk en Willem Koopman in. Speelde ik een valse noot, werd ik meteen afgestraft met een flinke pets op beide blote benen. Nou, dan zorgde je dat je het stuk de volgende keer foutloos kon spelen.’’

Voordes kijkt met veel plezier terug. Zowel op de jonge tijd, als de periode waarin hij 18 jaar voorzitter en 8 jaar secretaris was. ,,We hebben veel meegemaakt. Activiteiten van de grond gekregen. Zo is de drumband ontstaan, de majorettes, is de kringloopwinkel opgezet om de toekomst van HMV te waarborgen, reizen naar Winterberg, Polen en Steinfurt georganiseerd, kampioenschappen gewonnen en vele veldtochten met Sinterklaas gelopen. Ik kan er wel een boek over schrijven.’’

Zoals over die keer in het Poolse plaatsje Opole waar Voordes tijdens een uitwisseling met Poolse muzikanten zijn verjaardag viert en ook nog eens zijn grootste wens uitkomt; spelen in de gigantische kathedraal. ,,Maar ja, de avond ervoor hadden we natuurlijk feest. Van het orkest was bijna iedereen dronken. En de volgende ochtend om 6 uur moesten we opstaan om in de kathedraal te spelen. Wat overigens prachtig was.’’

Net als de Koninklijke onderscheiding die hij in 2011 opgespeld kreeg door burgemeester Arco Hofland van de gemeente Rijssen-Holten. ,,En de familie een klein orkestje had samengesteld. Kleinkinderen, onze zoons en aanhang, mijn broers. Dat was heel bijzonder.’’

Zijn ogen glinsteren. Hetzelfde gebeurt wanneer hij de 20 kilo zware tuba oppakt. Al 50 jaar lang, naast echtgenoot Joke, zijn grote liefde. ,,Ik repeteer elke week online met het orkest. Dat vind ik drie keer niks. Ik mis de gezelligheid en de aanspraak én die oortjes vielen steeds uit mijn oren. Vastplakken met duct tape was ook niks. Nu heb ik een goede koptelefoon. Voor zolang het duurt. Hopelijk kunnen we weer gauw bij elkaar zitten. Stoppen? Pas als de dirigent vindt dat het niet meer kan. Dan blaas ik thuis wel verder. Maar lid blijf ik altijd!’’

Naast Gerhard Voordes vieren ook zeven andere leden hun jubileum, onder wie Jan Hess. Hij speelt al 40 jaar bij de Holtense Muziekvereniging. Verder viert een lid het 25-jarig jubileum en vijf anderen 12,5 jaar. HMV is voortgekomen uit twee fanfares die na de Tweede Wereldoorlog zijn samengevoegd. Voor de oorlog was er een grote concurrentiestrijd. Tijdens WOII verwaterde die strijd.

vandaag 42

gisteren 130

deze week 172