WESTERHAAR/VELDHOVEN – Ze zong een lied in het tv-programma De Opstandelingen. Een Nederlands countrymagazine noemde haar een openbaring. En afgelopen weekeinde won ze een belangrijke countryprijs: de Texas Balladeer Award. We hebben het over de Westerhaarse Anica Pongers (45), ofwel Anna McRose. „Dit betekent veel voor me.”

Het had de countryreis van haar leven moeten worden. Naar Texas. Anica Pongers kon in het walhalla van de country-and-westernmuziek voor duizenden toehoorders haar nummers zingen. Maar corona gooide roet in het eten. In plaats daarvan stuurde ze een optreden in van 20 minuten. Met succes, want de zangeres werd bekroond met een prijs: de Texas Balladeer Award. Al had ze dat eerst niet eens door. „Ik was zelfs nog teleurgesteld”, zegt ze.

Wat was het geval? Anica Pongers had net iets te laat ingeschakeld op de livestream in Texas en miste dat ze de award won voor beste balladezangeres. Nadat ze een berichtje op Facebook had geplaatst wees iemand uit de organisatie haar erop dat ze prijs had. „Dat betekent veel voor me”, zegt ze. „Toen ik in een Indorockband speelde vroegen mensen altijd: ‘Laat haar ook eens ballades zingen’. Dan werd er geantwoord: ‘Mensen willen alleen maar dansen, niet naar ballades luisteren’. Dat blijkt dus niet zo.”

Dat ze werd uitgenodigd om aan de Texas Sounds International Country Music Awards in Jefferson (Texas) mee te doen, dat was al een verrassing. Daar in die Amerikaanse stad betalen duizenden mensen voor een ticket om het country-evenement van het jaar mee te maken. Dat een Nederlandse zangeres de vraag krijgt of ze wil spelen, dat is bijzonder, beaamt ook Anica Pongers. Ze heeft trouwens al de uitnodiging voor volgend jaar op zak. „Toen ik dat bericht de eerste keer kreeg, dacht ik: Dat kan helemaal niet”, zegt ze. „Ik begreep er niks van. Kennelijk hebben ze me op social media gevonden en vonden ze het hartstikke mooi.”

Ik was tandartsassistente, maar vorig jaar ging m’n baas met pensioen. Toen besloot ik voor de muziek te gaan

Als kind werd Anica Pongers (meisjesnaam Schoemaker) al omringd door muziek. Door haar moeder, al net zo’n muziekliefhebber. Liedjes van Elvis Presley, Emmylou Harris en Jimmie Rodgers klonken dagelijks in de woonkamer. En op school hoorde ze vaak: ‘Wat kun je mooi zingen’. Maar na haar puberteit verdween muziek naar de achtergrond.

Anica Pongers maakte haar opleiding als doktersassistente af, werkte jarenlang in een dierenwinkel en verkaste vervolgens met haar man Richard naar Veldhoven, omdat hij een baan kreeg in Brabant. Ze kreeg de smaak van het zingen weer te pakken door een gospelkerkkoor. „Tot voor kort was ik tandartsassistente, maar vorig jaar ging mijn baas met pensioen”, zegt ze. „Toen besloot ik: Ik solliciteer niet meer, maar ga vol voor de muziek.”

Met het nummer Als bijstand jouw lot is was ze al te horen in het tv-programma De Opstandelingen. Wat er in de toekomst nog meer volgt? „Is het reëel om te zeggen dat je wat wilt bereiken? Ik zie wel”, aldus Anica Pongers. „Ik doe alles op gevoel. Soms heb je ook geluk nodig. Soms moeten er net mensen op je pad komen, die je zien en je horen. Net als in Texas.”

vandaag 20

gisteren 73

deze week 2111