HENGELO - Wat ze er precies gaan doen, is ook voor de vijftien leden van de Twentsche Leu nog een vraag. Dansen op klompen, ja. Maar wat hen verder nog te wachten staat in Oman, is nog 'een heel grote vraag'.

Dinsdag vertrekt de delegatie van de Hengelose folkloristische dansgroep naar een festival in het zuiden van Oman. Wat ze daar precies gaan doen, is een paar dagen voor de afreis nog grotendeels onduidelijk. “Ik heb contact gehad via een man uit Tsjechië”, vertelt Gerry Bandel-Rikken namens de Hengelose folkloristische dansgroep. “Die is al een hele tijd in Oman, maar het enige waar hij duidelijk over was, was dat het een heel ander festival wordt dan we gewend zijn.”

Dat festival wordt gehouden van 9 tot 17 augustus in de plaats Salalah. Bandel heeft begrepen dat ze elke avond na 18.00 uur de kans krijgen om te laten zien hoe er rond 1900 in Oost-Nederland werd gedanst. De Omaanse televisie zendt het uit. Welke kledij ze precies aan kunnen doen, is een van de vragen. Blote armen zijn er voor vrouwen bijvoorbeeld taboe. “We nemen maar wat extra kleding mee, want we willen ons wel houden aan de regels van het land.” Een ding is zeker: de klompen gaan aan. “Die zijn ons visitekaartje.”

Twentsche Leu werd uitgenodigd door de wereldorganisatie IOV, waar ze bij aangesloten zijn. Dat bracht de groep eerder al naar Borneo en China. “We hebben aangegeven dat we alleen maar naar bijzondere locaties gaan", zegt Bandel. "We gaan zelf wel naar Italië of Portugal. Als dansgroep willen we naar plekken waar je normaal gesproken niet komt.”

vandaag 7

tot nu toe 63705

daarna € 14,99 per maand