header7
fotoheader

20160323 Petra Singers 0035

ENSCHEDE, Ontmoetingskerk, woensdagavond. Uitvoering van de passie “The Crucifixion” van Sir John Stainer door Vocaal Ensemble The Petra Singers (o.l.v. Cor Kuiper), m.m.v. Thijs Kobes (tenor), Tasco Silva (piano) en Cor Kuiper (bas).

Hoewel de vernieuwde Vredeskerk (omgedoopt in Ontmoetingskerk) plaats aan meer publiek lijkt te bieden, leek toch de publieke belangstelling de verwachtingen van The Petra Singers te overtreffen, aangezien de programmaboekjes al voortijdig door hun voorraad heen waren.
De akoestiek was precies goed. Zo zal de nagalm in de Barockkirche in Zwillbrock, waar dit koor afgelopen weekend hetzelfde stuk te gehore bracht, wellicht iets te ruim geweest zijn en komende vrijdag zal het juist weer te ‘droog’ klinken in Verpleeghuis De Cromhoff. Het was alsof het koor zich door deze gunstige omstandigheden extra liet inspireren tot zelfverzekerde vocale prestaties. Echt extravert klonk de Processional to Calvary, maar ook The mystery of the divine humilation klonk krachtig en gedecideerd. Heel intens en juist introvert was de klank in God so loved the world, dat a capella (onbegeleid) werd uitgevoerd. Een fractie detonatie nam ik hierbij graag voor lief.
Over begeleiding gesproken: een heldenrol was weggelegd voor pianist Tasco Silva, die een compleet orkest leek te imiteren.
Cor Kuiper had een dubbelrol. Niet alleen toonde hij zich een vastberaden dirigent, die zijn zangers tot ongekende hoogte opzweepte, ook vervulde hij als zanger de rol van bassolist. Zijn krachtige stem dwong veel respect af, al neigde het soms naar een licht effectbejag: welk drama schuilt er immers in de tekst “one tot he right and the other to the left”?
De andere solist was tenor Thijs Kobes, die over een zeer heldere stem blijkt te beschikken. Soms leek de partij iets te laag voor zijn stemligging, maar in de hoogte schitterde hij, al leek er heel even een misverstand met de pianist in intonatie. Tot de hoogtepunten, naar mijn mening,  behoorden verder de duetten van beide solisten en de momenten waarop de mannen meerstemmig zongen.
Na zoveel hoogtepunten moet mij ook een tegenvaller van het hart. Zeker in deze gewijde ruimte had ik het passender gevonden indien het applaus achterwege was gebleven: het betreft hier immers een lijdensverhaal. Op puur artistieke gronden hadden de musici de bijval overigens wel verdiend, maar mijn (denkbeeldig) applaus bewaar ik liever tot een volgend concert van dit fraai klinkende vocaal ensemble.

 

Gezien op: 23 maart 2016
Geschreven door: Koen Edeling

 

vandaag 55

tot nu toe 113837

Kubik-Rubik Joomla! Extensions


Hier adverteren? Bij afname van een recensie: 1e maand gratis!

daarna € 17,49 per maand 


museumaalten-add
singingvoices-add
Berts Music productions