20140329 MassadaRecWINTERSWIJK,  Partycentrum Nijenhuis, zaterdagavond. Jubileumtour 'Massada Special' i.v.m. 40-jarig bestaan van Massada, m.m.v. vocalgroup 4Suara (Carlo, Bianca en Sacha Atapary). Bezetting Massada: Johnny Manuhutu (zang), Rudy de Queljoe (gitaar), Jan Jermias (gitaar), Fred Anindjola (keyboards), Nippy Noya (percussie), Jopie Manuhutu (percussie), James Sabandar (bas) en Steven van Gestel (drums).

Het geduld van het publiek werd danig op de proef gesteld, want de aanwezigen moesten na de aangekondigde aanvangstijd maar liefst anderhalf uur wachten totdat de band op de bühne verscheen. Een dj had in die anderhalf uur zijn uiterste best gedaan om de stemming op te poken, maar uiteindelijk was het massaal toegestroomde publiek toch gekomen voor live muziek. Gelukkig werd het wachten ruimschoots beloond, want voor de vele fans die van heinde en ver naar Winterswijk waren gekomen was het een feest van herkenning om deze oude rotten weer aan het werk te zien. Oprichter en hofcomponist van Massada Johnny Manuhutu zorgde ook nog eens voor de aankondigingen en daarenboven nam hij menige zangpartij voor zijn rekening. Om het 40-jarig jubileum extra cachet te geven was de Vocalgroup 4Suara (vertaald: vier stemmen) ingehuurd. Helaas waren maar drie van de vier stemmen aanwezig, maar broer Carlo en zussen Bianca en Sacha Atapary zongen ook als trio de sterren van de hemel. De uitstekende solostemmen kwamen al in de eerste set prima tot hun recht bij 'Emotion'. De sound van de band moet het niet alleen hebben van de vocale bijdragen, percussie speelt een zeer belangrijke rol, als vanouds in uiterst kundige handen van Nippy Noya en Jopie Manuhutu. Voeg daar nog eens het gitaarwerk bij van Rudy de Queljoe  en Jan Jermias en de Santana-sound is compleet. Alsof een vijfmans-band nog niet genoeg is, mag uiteraard een bassist niet ontbreken, evenals een keyboardspeler: puike muzikanten als James Sabandar en Fred Anindjola. Het ritmische geweld werd pas echt compleet door de bijdrage van drummer Steven van Gestel: dat maakt Massada tot een achtmansband.
Niet zelden deed Johnny Manuhutu een appèl op het publiek en dat leidde tot fraaie staaltjes van community-singing. Uiteraard mocht daarbij niet ontbreken de hitsingle uit 1980: Sajang é, toen nog met een kinderkoor, anno 2014 met een aardig gehalte aan (minimaal) vijftigers, met alle respect voor de overige aanwezigen die nog geboren moesten worden toen Massada werd opgericht.

Voetnoot: Op persoonlijke titel heeft de heer Manuhutu de dienstverlening van briefhoofd purper180 ingehuurd. De rekening is echter nooit voldaan, tot op het huidige moment (inmiddels al tien jaar na dato!!!).

gezien op: 29 maart 2014
geschreven door: Koen Edeling

vandaag 76