20140110 Lucas van Merwijk 006ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Lucas van Merwijk's Music Machine: Cuban Golden Classics. Bezetting: Lucas van Merwijk (drums), Ramon Valle (piano), Ilja Reijngoud (trombone) en Adinda Meertins (contrabas).

Alweer het tweede concert van 2014 vond vrijdagavond plaats in Jazzpodium de Tor. Lucas van Merwijk had met zijn Music Machine deze keer voor Cubaanse sferen gezorgd met een prima kwartet, dat verder bestond uit Ramon Valle (piano), Ilja Reijngoud (trombone) en Adinda Meertins (contrabas). In twee sets van elk zes stukken gaf het kwartet in vogelvlucht een overzicht van bekend en minder bekend Cubaans repertoire. Krakers als ‘Perfidia’, ‘Besame mucho’, ‘Chan chan’ en ‘Cumbanchero’ mochten natuurlijk niet ontbreken, maar ook minder bekende stukken als ‘Tres lindas cubanans’ (met een arrangement van de vrouwelijke bassist Adinda Meertins en ‘Gadinga Modongo y Sandunga’ kregen een spetterende uitvoering op deze avond.

We hadden duidelijk te maken met stuk voor stuk geweldenaren op hun instrument, al zette Van Merwijk dit geweld regelmatig te letterlijk om in decibellen. Hoe gedreven Van Merwijk ook is op zijn drumstel, ik bleef de timbales wel missen. Het is alsof Argentijnse tango wordt gespeeld op een accordeon in plaats van een bandoneón. De spectaculaire acrobatiek in Chan chan deed dit even vergeten: dat red je niet op timbales. Heel fraai waren ook de geluidseffecten die Ilja Reijngoud toepaste met zijn trombone. Pianist Ramon Valle verraste kort voor het einde van de gulle lange tweede set met een wel heel bijzondere improvisatie.

gezien op: 11 januari 2014
geschreven door: Koen Edeling

vandaag 773