ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor (locatie Mystiek Theater), vrijdagavond. Concert door Montis, Goudsmit & Directie (Cyril Directie: drums, Frank Montis: Hammond orgel en Anton Goudsmit: gitaar). Programma: eigen composities)

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor (locatie Mystiek Theater), vrijdagavond. Concert door Montis, Goudsmit & Directie (Cyril Directie: drums, Frank Montis: Hammond orgel en Anton Goudsmit: gitaar). Programma: eigen composities

Kort geleden konden we nog genieten van het fraaie geluid van een Hammond-orgel, toen bespeeld door John Hondorp. Terwijl er toen regelmatig achterovergeleund kon worden, kon het publiek, dat grotendeels de zaal van Mystiek Theater vulde (150 man sterk!) dat nu wel vergeten. Vanaf het eerste moment was er sprake van een ongebreidelde bron van energie, die niet uitgeput raakte.
Daarin schuilde ook een beetje het manco van dit concert. Er waren hier drie giganten van muzikanten aan het werk, van onbesproken gedrag, dat staat buiten kijf. Op festivals als North Sea Jazz of Mañana Mañana zal het publiek beslist uit het dak gaan, maar de gemiddelde Tor-bezoeker is daar misschien wel een beetje te nuchter voor. Toegegeven: er werd gedanst en dat was een teken dat een deel van het publiek meeging met de feestroes, maar waarom niet meer nummers van het kaliber van Let’s stay together? Drummer Cyril Directie was niet alleen onvermoeibaar achter zijn drumstel, hij ratelde aan één stuk zijn toelichtingen door en riep het publiek op om mee te zingen, te dansen, te klappen…

Ook na de pauze was er toch nog een moment om bij te komen, terwijl de muzikale trein doordenderde. Als Beatlesfan zat ik niet echt te wachten op deze cover van Get Back, maar origineel was het wel. Daarna klonk (eindelijk!) het veel zwoelere Are you in love?, met een vette knipoog naar Minnie Ripertons Loving you. Een tikje melig werd het tijdens de toegift, maar die heette dan ook Sing along: er moesten gebroken vierklanken meegezongen worden.

Foto vanKoen Edeling

Gezien op: 19 mei 2023

vandaag 173