header7
 
fotoheader

DSC20230310 Jasper van t Hof Trio 7223

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Jasper van ’t Hof (piano en andere toetsen), Jesse Schilderink (saxofoon) en Stefan Lievestro (contrabas). Programma: eigen werk van Jasper van ’t Hof.

 

Ware fans lieten zich niet weerhouden door de enige sneeuw van deze slappe winter, waardoor het bezoekersaantal toch nog van een behoorlijk peil genoemd mag worden. Het was ook niet de eerste de beste artiest: niemand minder dan Jasper van ’t Hof, de toesten”profeet” die in eigen land nou eenmaal minder wordt geëerd dan daarbuiten, zoals het gezegde luidt. Bezoekers van dit jazzpodium weten hem wél te vinden, zoals in 2014, 2015, 2017 (bij zijn 70e verjaardag) en een jaar later, in een duoconcert met Ruud Ouwehand. Van ’t Hof had nog twee kanjers meegenomen: contrabassist Stefan Lievestro, die we al eerder hoorden schitteren, tevens met dezelfde pianist, in 2014, maar ook in 2015 en in 2019. Zelfs het jonge veelbelovende talent Jesse Schilderink blies hier niet voor het eerst op zijn saxofoon: hij deed dat al eens vorig jaar, bij het eerste concert-na-Corona in de Walstraat.

Het concert begon met vogelgeluiden en esoterische klanken. Het werd weer eens een staaltje imrovisatie van de bovenste plank, waarbij Van ’t Hof regelmatig wisselde tussen de akoestische vleugel en het keyboard, soms zelfs simultaan. Soms was er sprake van geregisseerde improvisatie, waarbij de saxofonist zat te wachten op het vingertje van de pianist om in te kunnen zetten. Op andere momenten werden er “gewoon” composities uitgevoerd, gespeeld van bladmuziek. Juist deze afwisseling maakte het beluisteren zo aantrekkelijk. Neem daarbij nog eens een contrabassist, die niet alleen braaf zijn baslijntjes speelde, maar net zo fanatiek soleerde als de pianist en het muzikale feest was compleet. Nog completer maakte Jesse Schilderink het met zijn weergaloze saxofoonspel.

Ook in de somposities viel genoeg afwisseling te ontdekken. Van atonale chaos tot vredige tonaliteit en van blues (Lazy day) tot bolero (Quite American). Iemand naast mij meende invloeden van Messiaen te ontdekken, ik hoorde een vleugje Bach in Mute.

Stefan Lievestro stemde een enkele keer tijdens het concert zijn instrument (zelden meegemaakt op dit podium), maar de arme vleugel zal dit lot ook de komende week moeten ondergaan, want tegen de ferme aanslag van Van ’t Hof is niet élk instrument bestand…

  

 

Geschreven door: Koen Edeling
Foto van: Koen Edeling

Gezien op: 10 maart 2023

 



 



vandaag 40

gisteren 139

deze week 821

afgelopen maand 8964

tot nu toe 316392

Kubik-Rubik Joomla! Extensions


Hier adverteren? Bij afname van een recensie: 1e maand gratis!

daarna € 17,49 per maand 


museumaalten-add
singingvoices-add
Berts Music productions