header7
fotoheader

20220923 Bakker Deurloo Ouwehand 5516 20220923 Bakker Deurloo Ouwehand 5501KlKlassiek intermezzo

 

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Cor Bakker (piano), Hermine Deurloo (chromatische mondharmonica) en Ruud Ouwehand (contrabas). Programma: standards en eigen composities

 

Een ouderwets volle bak -tot aan het slotakkoord- viel het illustere drietal vrijdagavond te beurt. Geboren Amsterdammer Ruud Ouwehand hoort inmiddels tot het meubilair van dit jazzpodium, stadsgenote Hermine Deurloo is inmiddels ook kind aan huis, maar mede-Mokumer Cor Bakker was voor het laatst in 2007 in de Tor gesignaleerd.

Het werd een legendarisch concert. Een knap staaltje, wanneer je als trio zo “compleet” kunt spelen, zonder dat je als luisteraar een drummer mist. Het was aanvankelijk even wennen aan de nogal forse aanslag van pianist Cor Bakker, maar daarna restte het genieten van ’s mans vakmanschap en ongebreidelde vindingrijkheid. Er was een Fender-Rhodes besteld en daarop leefde Bakker zich op voortreffelijke en sfeervolle wijze uit. Dat was het geval in Wiegelied voor Brechtje (eigen compositie voor zijn negenjarig dochtertje), Autumn leaves, Começar de novo en Dat mistige rooie beest (evenals Rosa Turbinata uit Turks Fruit).
Ook Hermine Deurloo had een eigen compositie meegenomen: het opgewekte Song for my sister. Ook zij wist een fabelachtige techniek te koppelen aan een prachtig sfeervol, bij vlagen melancholiek geluid. Wat zijn wij gezegend met een Nederlandse mondharmonica-speelster van internationaal niveau. Toots Thielemans kan tevreden vanaf zijn wolkje naar beneden kijken.

Ruud Ouwehand speelde zijn partijen, zoals we dat van hem gewend zijn: vlekkeloos, zonder overbodig uiterlijk vertoon, altijd dienstig aan solisten en origineel, wanneer hij zelf soleert. Zijn Nieuwe liedje is de kleuterleeftijd alweer voorbij, maar bleef wel in de oren hangen.

Op deze avond waren er nog twee premières mee te maken: naast de introductie van de pinautomaat was ook voor het eerst een klassiek intermezzo te genieten. Inge Lulofs en Heike Knief speelden quatre mains twee stukken van Sergei Rachmaninoff: Barcarole en Wals nr. 4…. het begin van een nieuwe traditie?

 

Geschreven door en foto's van: Koen Edeling
Gezien op: 23 september 2022

 



 



vandaag 106

gisteren 837

deze week 1540

afgelopen maand 10628

tot nu toe 327726

Kubik-Rubik Joomla! Extensions


Hier adverteren? Bij afname van een recensie: 1e maand gratis!

daarna € 17,49 per maand 


museumaalten-add
singingvoices-add
Berts Music productions