20220617 Jasper Blom4 4948

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor "Down town", vrijdagavond. Concert door Jasper Blom Kwartet: Jasper Blom: tenorsaxofoon, Harmen Fraanje: piano, Jesse van Ruller: gitaar, Frans van der Hoeven: contrabas en Martijn Vink: drums. Programma: eigen werk

De aangekondigde pianist Pablo Held was op deze avond vervangen door Harmen Fraanje. Een regelmatige Tor-artist zou ik Fraanje niet durven noemen, want in de Jazzkroniek de Tor vond ik slechts twee concerten met hem: in maart 2014 en april 2009, beide overigens met Ernst Reijseger en Mola Sylla. Mijn nieuwsgierigheid naar Pablo Held vervloog spoedig, want deze (bijna) buurman van Jasper Blom liet meer dan avontuurlijk spel horen. In Lumen meende ik zelfs de invloed van impressionistische klassiekers als Debussy waar te nemen.
De composities waren (vrijwel) uitsluitend van de hand van Blom en zijn toelichtingen waren, net als de bedachte titels, zeer gevat te noemen. Als het niet om zijn kleindochter ging (Zuri), was het wel een gemoedstoestand (Middin, Chrysalism, Des vu, Opia of Jouska). Nu eens was de sfeer dromerig, dan weer ritmisch en akoestisch heftig, maar doorgaans onverwacht. Aan het eind van de avond schoot mij de omschrijving “rebels” in de gedachten. Blom wil de luisteraar prikkelen, met uitdagende muziek.
 Hij had daarvoor puike muzikanten meegenomen, die we al eerder hoorden in februari 2018 en daarvóór al in april 2016.  Een solide en geoliede ritmesectie vormde, naast de al eerder genoemde pianist, Frans van der Hoeven op contrabas en drummer Martijn Vink. Laatstgenoemde was ook al twee keer te horen geweest met de Ploctones, in 2018 en drie jaren daarvoor. Echt zacht horen spelen heb ik hem alleen maar in Chrysalism.
Het gitaarspel van Jesse van Ruller staat op een eenzaam hoog niveau, dat was nog eens op deze avond te horen. Ik betrapte mij erop, dat ik telkens op het puntje van mijn stoel ging zitten, wanneer hij aan een solo begon.
En dan de naamgever van het kwartet zelf: gewoon een prima saxofonist, een verrassende componist en een begenadigd spreker.

Gelukkig werd het na de pauze nog iets drukker, want een kwartet van deze klasse verdient een grote(re) schare luisteraars. Na de bijna Zappaiaanse toegift Knor werd ik benieuwd wat Blom de volgende keer weer uit zijn muzikale hoed tovert.

Gezien op: 17 juni 2022

vandaag 79

deze week 860