20220422 CaboCubaJazz 441520220422 CaboCubaJazz 4410Beentjes van de vloer

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor "Down town", vrijdagavond. Concert door CaboCubaJazz (Melissa Fortes- zang, Carlos Matos- toetsen, Yerman Aponte- basgitaar, Erik Larrea- drums en Nils Fischer- percussie). Programma: Cubaans- Kaapverdische muziek

Het is Estrella Acosta niet gegund: tweemaal moest haar optreden verzet worden, vrijdagavond was een “griepje” de boosdoener. Dan maar viermaal scheepsrecht: in november wordt nog een poging gedaan, “als er dan niet een meter sneeuw ligt”, grapte de aankondigende Ruud Ouwehand. Op instigatie van zijn echtgenote had hij koortsachtig contact opgenomen met iemand uit zijn uitgebreide netwerk en zowaar zegde Nils Fischer te elfder ure toe.

Geen foute keuze, zou blijken. We hebben deze groep ook al op 7 februari 2014 mogen begroeten en drie van de vijf zitten nog steeds in CaboCubaJazz: toetsenist Carlos Matos, basgitarist Yerman Aponte en de al eerder genoemde percussionist Nils Fischer. Vanaf de eerste maten werd duidelijk waar het bij deze groep om draait: muziek uit de smeltkroes van Cuba en Kaapverdische Eilanden, met aanstekelijke en opzwepende ritmes, boordevol tomeloze energie en uitgevoerd met onbegrensde passie.
Om even op adem te komen werd het publiek ook voorgesteld aan de Kaapverdische equivalent van de Fado, in Bo Seiva: een tranentrekker van de eerste orde. Het werd zelfs even stil “bij de kachel”. De vocale prestaties van zangeres Melissa Fortes deden zeker niet onder voor de zangeres uit 2014 (toen: Dina Medina).

Het waren eigenlijk voortdurend muzikale hoogstandjes op deze avond, waaronder driestemmige background-vocals,  maar het kookpunt werd echt bereikt bij de battles die werden “uitgevochten” door (de kersverse) slagwerker Erik Larrea en percussionist Nils Fischer, die zich voortdurend uitleefde op zijn congas. Hiermee begeleidde hij ook de ritmisch gesproken geïmproviseerde tekst van Willem Habers, ter aankondiging van het verwijderen van de voorste rijen stoelen, teneinde dansen mogelijk te maken. Betrapten wij hier Habers op het plegen van een rap?

De laatste zes stukken (plus toegift) werden dus uitgevoerd voor een dansend publiek en dat zie je maar zelden. CaboCubaJazz kreeg het, net als acht jaren geleden, weer voor elkaar. Moge Fischers uitspraak (we zijn er in 2030 weer) niet uitkomen: Tor publiek heeft het duidelijk gemaakt dat nog eens acht jaren wachten absoluut niet getolereerd wordt!

Gezien op: 22 april 2022

vandaag 83

deze week 864