20220204 Masha Bijlsma 3697

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond,  locatie Mystiek Theater. Concert door Masha Bijlsma & Band. Bezetting: Masha Bijlsma: zang, Bart van Lier: trombone en bastrompet, Hans Kwakernaat: piano, Ruud Ouwehand: contrabas en Dries Bijlsma: drums. Programma: werk van o.a. album Interaction

Eindelijk was er weer jazz te genieten, na –alwéér- een noodgedwongen pauze van elf weken. Zangeres Masha Bijlsma vergeleek het met koeien die na een lange winter weer in de wei losgelaten werden, maar dat laten de RIVM- regels amper toe: men moest op de plaats blijven zitten, of hooguit gemondmaskerd richting de bar sluipen. Genieten was het echter wel, ook zonder gekke koeien- bewegingen, van een ijzersterke formatie rond een beregoeie zangeres.
Er werden vijf stukken uitgevoerd van het meest recente album –door coronauitstel ook alweer twee jaar ‘oud’, getiteld Interaction. Bij haar laatste Tor-optreden had Masha al blijk gegeven van haar bewondering voor Abbey Lincoln, ook op deze avond klonken muzikale eerbetonen als Talking to the sun en Bird alone. Het is alsof de stem van Masha nog rijper is geworden, alsof de stem aan warmte heeft gewonnen. Wat wil je ook met een instrumentaal hofje, bestaande uit grootheden als Bart van Lier (op trombone, maar ook op bastrompet), “die bassist uit Enschede”, Ruud Ouwehand, de geweldenaar op de toetsen Hans Kwakernaat en veel meer dan alleen “vader van” drummer Dries Bijlsma… als dát niet inspireert!

Jammer dat –alweer door de strenge regels- het concert niet langer mocht duren dan honderdtwintig minuten, maar ze waren welbesteed en na de uitsmijter, That’s all, gingen de kleine veertig jazzliefhebbers met een brede glimlach huiswaarts.

Over twee weken “mogen” we alweer: dan treedt het Gerlo Hesselink Quartet op, voor hopelijk iets meer toehoorders (als-het-mag…)

Gezien op: 4 februari 2022

vandaag 868