20210519 Songfestivalconcert11
Arjen Hondorp
20210519 Songfestivalconcert12
Popkoor en combo Happinezz

20210519 Songfestivalconcert14
Pop- en Brassband Concordia

ALBERGEN/ GEESTEREN (OV.)/ MARIAPAROCHIE-HARBRINKHOEK- diverse locaties, woensdagavond. (Online) concert door Popkoor en combo Happinezz (Albergen) o.l.v. Anneke van Wassenhove, i.s.m. Pop- en Brassband Concordia (Albergen) o.l.v. Arjen Hondorp, Duo Voizus (Geesteren): Marga en Irma Hemmer, Koor Cantabilé (Mariaparochie-Harbrinkhoek) o.l.v. Marion Revet-Weerink. Bezetting Combo Happinezz: Bert Beverdam – gitaar, John Hondorp – piano, Frits Rendler – bas/gitaar on “Calm after the storm” en Wim Arts – drums. Opnametechniek Cantabilé: Marion Revet-Weerink & Sander Kamphuis. Opnametechniek Concordia, Voizus, Happinezz: Anneke van Wassenhove, Arjen Hondorp, John Hondorp. Video-montage: Creative Vocals. Programma: HERINNERT U ZICH DEZE NOG? (Songfestivaloeuvre door de jaren uit o.a. Nederland, Engeland, Italië, Spanje en Zweden)

Het zijn bijzondere tijden in de muziekwereld. We zitten precies in het vacuüm van wat nog wel mocht en wat weer gaat mogen. Of, om actueler te kijken: tussen de twee halve finales van het Songfestival 2021. Vorig jaar hadden diverse koren en een brassband al het idee ontwikkeld om met dat gegeven een concert op te tuigen, met het mooiste uit ruim zes decennia songfestivals. Dat kon toen niet doorgaan en bijna dit jaar weer niet, dus dan maar een appèl op de moderne beeld- en geluidstechniek.

Wat volgde, was een wonderschone collage van de mooiste songfestivalliedjes. Gelukkig werd de bagger, waaraan het  in al die jaren zeker niet ontbrak, wijselijk weggelaten en uitsluitend de krenten uit de pap waren gereserveerd voor het (online) publiek. Het moet monnikenwerk geweest zijn, om alle apart opgenomen stemmen en instrumenten tot een geheel te smeden, maar het resultaat mocht er wezen. Met de ogen dicht zag je daar goed zuiver zingende koren als Happinezz en Cantabilé als één blok staan. De openingstune van Charpentier, ook aan het slot te horen, werd sonoor neergezet door Pop- en Brassband Concordia, onder leiding van Arjen Hondorp, die ook verantwoordelijk was voor een fraaie bugelsolo bij Calm after the storm.
Twee zingende zussen Marga en Irma Hemmer maakten –als Duo Voizus- het verhaal compleet, met spatzuiver gezongen evergreens als Non ho l’etá, Eres tú en Calm after the storm.
Natuurlijk kon “onze” held Duncan Laurence niet ontbreken. Hem werd alle eer aangedaan met een gloedvolle uitvoering van zijn Arcade door Popkoor Happinezz, in een van de vele fraaie arrangementen van John Hondorp.

Ik kan nu al vooruitkijken naar het moment, waarop ik deze gepassioneerde muzikanten in één ruimte bij elkaar mag horen en zien.

Gezien op: 19 mei 2021

vandaag 71