20200117 DCCB 0669

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Dual City Concert Band (DCCB), o.l.v. Rob Horsting. Programma: composities en arrangementen van Rob Horsting

“Huisorkest” DCCB had op dit tweede concert van 2020 geen gastsolist meegebracht, maar een gastdirigent. Nou ja… “gast” is misschien een misplaatste kwalificatie, want de man in kwestie, Rob Horsting was wel even de derde dirigent van deze inmiddels roemruchte bigband.
Het had blijkbaar de nieuwsgierigheid van menig jazzliefhebber geprikkeld om deze vermaarde componist en arrangeur aan het werk te zien, want de publieke belangstelling was groter dan we de laatste tijd gewend zijn bij DCCB- concerten. Rob Horsting kwam aan deze nieuwsgierigheid ruimschoots tegemoet, want hij had een aardige verzameling (vier) eigen werken en daarnaast zes eigen arrangementen meegenomen.

Het orkest was goed op dreef en leek zich als een vis in het water te voelen bij de doortimmerde en vaak geraffineerde stukken. Het was alsof een compleet defilé aan solisten aan het oog voorbij trok. Spekkoper was ongetwijfeld pianist Math Scheffer, maar daarnaast waren er afgevaardigden van alle secties. Onder anderen Gerlo Hesselink, Ewout Dercksen, Rob Sijben en Kees van Dooremalen bij de saxen en Henri Gerrits bij de trombones. Een sterrol was weggelegd voor contrabassist Bart Tearenskeen, die zich vaardig ontfermde over Bachs contrapunt in B2B, speciaal geschreven voor het Jazz meets Bach- festival, dat in september afgelopen jaar werd gehouden. Drummer Felix Schlarmann, die de hele avond al een zeer positieve bijdrage aan de sound had geleverd, mocht bij de toegift (nee: deze keer géén Foot) Blue Monk nog even een spetterende solo ten beste geven.

Heerlijk atonaal waren de klankclusters in Breakdown, mooi dromerig was de ballad Sounds of love, meditatief was de feature van Gerlo Hesselink in John Ruocco’s  Soon spring (overigens een knap foute titel voor winterliefhebbers en hooikoortspatiënten!). Ook klonk nog het titelstuk van de inmiddels bijna vijftien jaar oude eerste cd van de band, Nasty Bugs. Inmiddels te koop voor nog geen vijf Euro, maar als Gerlo er aan denkt, gaat hij de volgende keer misschien wel gratis exemplaren uitdelen, zo werd toegezegd door de gastdirigent, die op deze avond een diepe indruk achterliet.

Gezien op: 17 januari 2020

vandaag 432

deze week 3703