20191025 DCCB 0035

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Dual City Concert Band (DCCB), o.l.v. Bert Pfeiffer. Gastsolist: Marco Kegel. Programma: composities en arrangementen van o.a. Rob Pronk, Bill Holman, Guus Janssen, Bert Pfeiffer, Rob Horsting en Jimmy van Heusen

Zijn alle jazzliefhebbers tegelijk op herfstvakantie gegaan? Feit was, dat er maar nauwelijks meer publiek was dan muzikanten. Dat was volkomen onterecht, want DCCB verdient een bomvolle zaal, gezien de onverminderd hoge kwaliteit van de muzikale wapenfeiten. Eigenlijk is er nog steeds sprake van een stijgende lijn, sinds Bert Pfeiffer de leiding heeft over deze topklasse bigband.

Lang werd er geheim gehouden wie de gastsolist zou zijn. Voor mij ook een verrassing: multi-houtblazer Marco Kegel, die al op zijn 22e een conservatorium diploma op zak had en inmiddels ruim tweemaal zoveel jaren op zijn teller heeft staan. Wat kón die man spelen. Of het nou op de voorste rij was, als lid van de sax-sectie, soms ook als klarinettist of altfluitist (Lovely), of bij combostukken: het was elke keer weer genieten geblazen. Over combostukken gesproken: zowel Just one of those things als Sweet Georgia Brown werden in een moordend tempo uitgevoerd, bulkend van oneindig spannende melodielijnen.

Gelukkig hoorden we ook dit jaar nogmaals de compositie 1936 A Spanish love affair van de dirigent zélf, net als in 2017 en 2018. Ooit schreef ik, dat de compositie “verdient om vaker te worden uitgevoerd”. Mijn gebeden zijn verhoord. Mooi was ook B2B van Rob Horsting, met een vette knipoog naar Johann Sebastian Bach en met name diens Toccata en Fuga in d. Zeer verdienstelijk waren de contrabassolo van Bart Tarenskeen en de altsaxsolo van (alweer) Marco Kegel.

Er verandert veel in de wereld om ons heen, maar één ding blijft (voorlopig) nog gelijk : de gedoodverfde toegift Foot, die toch elke keer weer iets origineels bezit.

Gezien op: 25 oktober 2019

vandaag 148