20190519 Hout 0054

ENSCHEDE, Jazzpødium de Tør, vrijdagavønd. “Nieuwe jazz øøgst” cøncert, verzørgd door HØUT (Willem Øuwehand – gitaar,  Flørian Stuivenberg – tenørsax, Jøey Vøs – basgitaar en Sebastiaan Høndørp – drums). Prøgramma: eigen werk, aangevuld met cøvers

Zo, en nu een streep door de “decoratieve”streepjes (die overigens eerder associatie oproepen met  de popgroep Normaal), hoewel… toen het werkwoord høken werd toegevoegd aan de Nederlandse taal, waren de ouders van deze jonge jazzmusici amper uitgepuberd.

Een van de (aanwezige) ouders was overigens bijna hofleverancier, of in elk geval initiator van menig stuk, want in zijn functie als leraar had John Hondorp (vader van drummer Sebastiaan) menige compositieopdracht verstrekt. Zo hoorde het publiek -in groten getale aanwezig- Indiana Toyo, Bügelverschlüssing (Ouwehands’ NederDuits voor Bügelverschluß), Liedje 2.0 (had wel een titel kunnen zijn van Willems oom Ruud), en de jazzwaltz van Florian Stuivenberg Kabutops. Stuk voor stuk originele titels van originele composities.

Vanaf het openingsstuk, Grimbergen dubbel, (what’s on a musician’s mind?) werd de toon gezet: een stevige beat, scheurende en heftig swingende gitaargeluiden en mooie melodieuze saxsolo’s. De aangekondigde EWI heb ik niet kunnen ontwaren, maar ook analoog drukte Florian Stuivenberg een duidelijke positieve stempel op de avond. Waar een gat in de muur en een glas single malt al niet toe kan leiden, maar Ravelijn was weer een heerlijk fusion stuk, waarin Willem Ouwehand lekker virtuoos kon freaken.
Naast eigen composities klonk ook werk van anderen, waaronder The Red One, Orthodox en Rush Hour. Laatstgenoemde stuk was een duet van de gitarist en basgitarist Joey Vos: geniaal vliegensvlug unisono vingerwerk. In Futebol (ook een “cover” liet de anders zo dienstbare drummer  Sebastiaan Hondorp zich niet onbetuigd en gaf een prachtige solo ten beste.

Bijna had Willem Ouwehand zijn mond voorbijgepraat, want het dertiende stuk van de avond was echt bedoeld als toegift: zijn eigen compositie Sco Tonality.

Het is te hopen, dat de groep bij elkaar blijft, want deze nieuwe oogst smaakt naar meer…

Gezien op: 17 mei 2019