20190215 Ruud Ouwehand ontmoet 0040

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert in de serie “Ruud Ouwehand ontmoet…”. Bezetting: Elmar Braß: piano, Ruud Ouwehand: contrabas, Hans Dekker: drums. Programma: Straight Ahead Jazz

Het Bremer avontuur van Ruud Ouwehand mag dan wel weer voorbij zijn (zijn twee jaren durend professoraat aan de Hochschule für Künste zit er op), hij heeft er natuurlijk wel de nodige contacten aan over gehouden. Collega aldaar was de pianist Elmar Braß en Ouwehand zal gedacht hebben: dan ook maar gelijk een in Duitsland werkende drummer erbij en dat werd niet de eerste, maar misschien wel de beste: Hans Dekker, opgegroeid in Boekelo en al vele jaren de gevierde slagwerker van de toonaangevende Big Band van de Westdeutsche Rundfund (WDR).

Zet maar eens drie mannen met zoveel kwaliteiten bij elkaar en je hebt gelijk een trio, waar je alleen maar van kunt dromen. Het programma kreeg de toepasselijke titel Straight Ahead Jazz en dat betekende een staalkaart aan ouderwets swingende standards. Dat Braß niet alleen een geweldenaar is op de toetsen, elke melodie omspeelt alsof die vlak daarvoor aan zijn brein is ontsproten, maar ook razend interessante composities in kan brengen, bleek uit Yamazaki 12 en Wasabi. Aan de hand van deze titels werd duidelijk, dat de man inmiddels is doorgebroken in Japan, dus of we deze bezetting op dit podium nog eens mogen meemaken, valt te betwijfelen. Iedereen die vrijdagavond loom thuis is blijven zitten, na een eerste lenteachtige dag, mag zijn haren dus stuk voor stuk uit de schedel verwijderen, immers: komt dit trio ooit nog terug?

De andere kanjer was natuurlijk Hans Dekker, de man die een drumstel kan laten zingen. Welke drummer is zo bescheiden dat hij een drumsolo te beste geeft met slechts brushes? Zoveel subtiliteit aan de dag leggen, dat kunnen alleen de grote der aarde… en dat speelde zomaar op een doordeweekse vrijdag op Jazzpodium de Tor.

Door Ruud Ouwehand laten we ons niet meer verrassen. Hij zit gewoon vaderlijk te genieten van zijn twee jongere collega’s, bast de sterren van de hemel en overtreft zijn eigen genialiteit door tóch weer opvallende solo’s. Heel mooi, wat er gebeurde toen de pianist na de pauze heel even achter bleef. Dekker en Ouwehand vormden met z’n tweetjes een compleet combo: nou, dan moet je van goeden huize komen!

Gezien op: 15 februari 2019

vandaag 0

deze week 781