20181130 DCCB 0027

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Dual City Concert Band (DCCB) (o.l.v. Bert Pfeiffer) feat. Roos Jonker (zang). Programma: jazz standards en nieuwe composities

In de opmaat voor de maand december, waarin Toon Roos op dit podium zal concerteren, viel al een andere Roos te ontdekken: Roos Jonker. Deze zangeres maakte zich er zeker niet vanaf met een Jantje van Leyen, want zij zong met het merendeel van de stukken, schier onvermoeibaar, mee.

De Band opende krachtig, met de Brookmeyer-compositie Hello and Goodbye. Het daaropvolgende Jan Wessels-arrangement van It could happen to you was dermate doorzichtig, dat de oren even tot rust konden komen. Na een combostuk dat Ewoud Gerrits opdroeg aan alle saxofonisten met dezelfde voornaam, The Bobs, trad Roos Jonker voor het voetlicht, met Shoes and boose. De dame, traditioneel gekleed in een spierwitte plissérok, bracht een sfeervol en gepassiononeerd stemgeluid voort en bleek over een zeer groot stembereik te beschikken. Ook van scatten was ze niet vies, hoewel ze zich doorgaans van teksten bediende. En daarin zat hem nou net het enige smetje: de verstaanbaarheid liet nogal te wensen over. Mooie vocalen, daar niet van, dit stemgebruik staat blijkbaar haaks op de dictie.

Dat ze kan componeren, staat ook als een paal boven water, er is zelfs een cd in de maak, die naar verwachting komende zomer het levenslicht zal zien. Voorbeelden daarvan waren All the places I could go en New Dress, werken die na de pauze te horen waren. De band liet natuurlijk ook op deze avond diverse solisten aan bod komen, niet alleen uit de sax-sectie, maar ook het koper liet zich niet onbetuigd. Pianist Math Scheffer kwam ook menigmaal aan bod.
De gedoodverfde toegift Foot werd enthousiast meegezongen door Roos Jonker: lest best.

Gezien op: 30 november 2018

vandaag 64