20181116 Uppertunes 0058

ENSCHEDE, Jazzpodium de Tor, vrijdagavond. Concert door Uppertunes (Annemarie ten Heggeler: trompet, bugel, Jonas Rabener: saxen, Ruben Stolp: toetsen, Nick Kerkhoff: basgitaar en Stefan Schneider: drums). Programma: uitsluitend composities van Erno Klijzing

De onvolprezen seizoenbrochure van Jazzpodium de Tor kan onmogelijk rekening houden met gezondheids- of familieomstandigheden van muzikanten. Zo kan de ene ziek worden (de aangekondigde Maaike den Dunnen) en de andere verblijd worden met het vaderschap: Erno Klijzing. Uppertunes was al enkele maanden daarvoor op dit podium te beluisteren, op 25 mei om precies te zijn en ook toen klonken uitsluitend composities van Erno Klijzing, die nu dus om blijde redenen door afwezigheid schitterde. Grappig genoeg werd hij vervangen door de bassist die vorige week ook al op dit podium stond: Nick Kerkhoff. Deze man liet zich muzikaal verre van onbetuigd: het was wonderbaarlijk knap hoe hij zich in razend kort tempo het idioom van deze band had aangeleerd.

De overige bandleden waren weer onvermoeid op dreef: op maar enkele van de 90 geschoten foto’s kon ik een niet-bewogen drummer Stefan Schneider traceren. Dat is spreekwoordelijk voor zijn ronduit dynamische spel. Alleen, maar ook zeker samen was er volop te genieten van het koper van Annemarie ten Heggeler (trompet, maar veelal bugel) en het hout van Jonas Rabener (saxen). Juist het samensmelten van deze blaasinstrumenten maakte het luistergenot nog groter.
Op vleugel en Roland schitterde ook nu weer Ruben Stolp, die de eer had om te strooien -als vervroegde pepernoten- met bizarre titels als Moefjorfiets, Cowabunga, Geilemeile, Kitekat, A little shank-a-fiffle, Orfadido en Hip-Bop.

Gelukkig kon het publiek, tussen de uitbarstingen van energie, ook nog even op adem komen in composities als Miniem, Out of the blue en Mr. Chocolate.
Mocht er zich weer eens een ziektegeval aandienen, mogen ze gerust weer eens van de partij zijn, al dan niet met de componist van deze avond.

Gezien op: 16 november 2018