header7

Impressie van de slotdag van Festival Oude Muziek Utrecht 2018

fotoheader

20180902130 B LHLB

Les Haulz et les Bas

 20180902 132 A COMPANYIA

Companyia Musical & La Caravaggia

 

20180902 84A5912 Marieke Wijntjes

Capriccio stravagante & Capella Cracoviensis

 

UTRECHT,  Willibrordkerk, Domkerk en TivoliVredenburg (grote zaal), zondagmiddag en -avond. Concerten door Les Haulz et les Bas, Companyia Musical & La Caravaggia (o.l.v. Josep Cabré) en Capriccio stravagante & Capella Cracoviensis (o.l.v. Skip Sempé). Programma: De Goede, de Stoute en de Onbevreesde, Josquins Missa Fortuna Desperata en Adieu, Monsieur Rameau.

 

Is het glas halfvol of halfleeg? Boze tongen kunnen beweren dat de stijging eruit is, maar welk festival kan zich nog verheugen op maar liefst zeventigduizend bezoekers? Juist: het grootste, of zoals festivaldirecteur Xavier Vandamme in zijn toespraak verwoordde, het gezelligste oude muziek festival ter wereld.
Voordat het slotconcert werd gegeven, was ik nog getuige van twee andere concerten en wel in de Willibrordkerk en de Domkerk. In eerstgenoemde kerk trad het zeskoppige ensemble Les Haulz et les Bas op en tijdens de in het Nederlands gesproken inleiding waarschuwde Ian Harrison het publiek uit tijdgebrek “pas aan het eind te applaudieren, anders kost het ons geld”. Deze man bleek de meest energieke en ook de bespeler van de meeste instrumenten: schalmei, doedelzak en harp en daar zong hij ook nog eens bij! Er was een fraaie afwisseling tussen de Haulz stukken (met schalmeien, doedelzak(ken) en/ of schuiftrompet en de zachtere (Bas) composities, vaak met meerstemmige zang, begeleid op vedel, harp(en) en/ of dulcimer. Het publiek kreeg een fraai inkijkje in de “vergeten” 15e eeuwse muziek, die in dit festival eens extra in het zonnetje werd gezet.

Om vijf uur was het de beurt aan Companyia Musical & La Caravaggia in de Domkerk. Josep Cabré heb ik tijdens eerdere festivals al dikwijls aan het werk gezien als zanger, maar nu had hij de rol op zich genomen van muzikaal leider en dirigeerde hij voornamelijk Companyia Musical (de instrumentalisten redden zich wel). Toch kon hij het zingen niet helemaal laten: hij nam diverse intonatio’s voor zijn rekening en de opsomming van de heiligen in een lithanie van Heinrich Isaac. Opvallend was ook hier weer het vrijwel ontbreken van vrouwen bij de zangers: alleen Maria Candela Scalabrini zong mee en de andere hoge partijen werden “gewoon” door mannen bezet. Ook hier verrijkten regelmatig scherpklinkende instrumenten als de schalmei, cornetto en trombone de vocale klanken. Organist Arnau Farré speelde vrijwel voortdurend mee.

En dan natuurlijk het slotconcert. Tijdens één van de eerste edities, begin jaren ’80 van de vorige eeuw, werd dit fraaie werk al eens uitgevoerd, maar toen door Collegium Vocale met Philippe Herreweghe en Musica Antiqua Köln, met een toen nog rechtshandig spelende Reinhard Goebel. De versie die we vanavond hoorden dateerde uit 1764 en was aanzienlijk uitgebreid. Niet alleen qua compositie, maar ook qua instrumentarium. Voor een dodenmis is het aandeel aan mineur gedeelten relatief laag: de Messe des morts van Jean Gilles, want over deze compositie hebben we het, is niet zo droevig gestemd. Het 20-koppige koor klonk glorieus, de solorollen waren uitstekend bezet, maar bij het orkest miste ik in de meest dramatische gedeelten toch een beetje muzikale spierballen. Een echt hoogtepunt vond ik het geheel a capella uitgevoerde gedeelte van 10 mannenstemmen. Of dit deel uitmaakte van de bonus-composities van Rameau, werd uit het programmaboek niet geheel duidelijk, maar wonderschoon klonk het wél!


Gezien op: 2 september 2018
Geschreven door: Koen Edeling
Foto Capriccio stravagante & Capella Cracoviensis: Marieke Wijntjes



vandaag 77

gisteren 139

deze week 858

afgelopen maand 9001

tot nu toe 316429

Kubik-Rubik Joomla! Extensions


Hier adverteren? Bij afname van een recensie: 1e maand gratis!

daarna € 17,49 per maand 


museumaalten-add
singingvoices-add
Berts Music productions